Mantelzorgwoningen

Harrie Dijkhuizen
Door Harrie Dijkhuizen op 23 februari 2022 om 17:24

Mantelzorgwoningen

Misschien heb je er wel eens van gehoord: Mantelzorgwoningen. Misschien ken je iemand die zo’n specifieke tijdelijke woning zoekt. Of misschien ben jij zelf wel degenen die een mantelzorgwoning zoekt. Misschien voor jezelf, misschien voor je ouders, broer of zus of misschien voor een goede kennis. Ik heb over dit onderwerp, Mantelzorgwoningen, de afgelopen maanden diverse gesprekken gevoerd met mensen die wanhopig zoekende zijn. En eerlijk, dit zijn van die specifieke onderwerpen waar je niet veel over spreekt, die niet elke dag op je bureau liggen maar die zo schrijnend zijn.

Het zal je maar gebeuren dat je voor je ouders, familie of vrienden een zorgvoorziening moet treffen maar dat het je niet lukt vanwege de regels. Vandaag ontving ik opnieuw een wanhopige mail van een ouder stel dat al jaren bezig is met een mantelzorgwoning en waarvoor wij op dit moment helaas vanwege de regels niets kunnen betekenen. Ik ben diverse keren op locatie geweest, ze zijn op mijn kantoor geweest en we hebben vaak gemaild. Maar de regels beletten ons op dit moment om deze mensen echt te kunnen helpen. Waarom, ik zal het proberen uit te leggen:

Een mantelzorgwoning is een tijdelijke zelfstandige woonvoorziening op een erf of in de tuin van een bestaand perceel. Het mag zelfs inpandig zijn indien de ruimte groot genoeg is. Het gaat altijd om een tijdelijke voorziening die er mag zijn zolang de persoon die verzorging behoeft er woont. Dus zodra degene die er woont en waarvoor de voorzienig is toegestaan is komen te overlijden, moet de voorziening weer worden afgebroken en opgeruimd. Tot zover nog niets problematisch. Maar nu de regels.

Om in aanmerking te komen voor een mantelzorgwoning moet u 75 jaar of ouder zijn, een doktersverklaring hebben dat u hulpbehoevend bent én degene die voor u gaat zorgen moet een familielid zijn. Als aan één van deze drie regels niet wordt voldaan heeft u pech. Dan kunt u geen mantelzorgvoorziening krijgen. En daar moet echt iets aan veranderen, dit zijn regels die mensen niet helpen maar juist in de weg staan. In het geval van de laatste briefschrijver is het iemand die binnen afzienbare tijd niet meer kan lopen. Nu lukt dat nog wel maar om die reden mag nu nog geen voorziening worden aangevraagd. De dokter kan immers nu nog geen briefje geven dat lopen onmogelijk is geworden of de gezondheid zodanig is dat mantelzorg nodig is, ook al is het voor een ieder helder dat dit nooit lang meer zal duren.  Daarnaast, de persoon in kwestie is nog geen 75 jaar. Alhoewel de 70 al gepasseerd en het zware werkzame leven duidelijk zijn sporen aan het lichaam heeft achtergelaten, is lichaam is nog net niet helemaal op, dus geen voorziening.  Maar, er is nog iets.  De kinderen wonen niet in de buurt, zij zijn niet degenen die hem kunnen verzorgen of überhaupt in Soest zouden willen komen wonen. Gelukkig heeft de persoon in kwestie goede vrienden die de woning willen kopen en de mantelzorg willen verlenen totdat hij/zij er niet meer is. Maar helaas, de regels zeggen dat alleen familie de zorg mag verlenen. De situatie is daarmee uitzichtloos.

Wanhopig vragen mensen mij om de regels te veranderen. Wanhopig blijven ze tegen dichte deuren slaan. Wanhopig zijn deze mensen op zoek naar oplossingen. En die oplossingen willen wij hen bieden!

De regels moeten menselijker, het moet menswaardiger, rechtvaardiger. Met het oog op de omstandigheden en niet alleen op de regels. Daarom zullen wij het initiatief nemen om via de gemeenteraad deze regels te veranderen. Heel voorzichtig zien we in een enkele gemeente in Nederland dat men durft te gaan loslaten. Dat willen wij voor onze gemeente ook!  Als we oproepen om steeds langer thuis te wonen, als we oproepen om steeds langer zelfstandig te blijven, dan moeten we ook bereidt zijn de regels daarop af te stemmen. En dat wil de ChristenUnie -SGP na de verkiezingen van 16 maart 2022 gaan DOEN.

Wij willen de leeftijdgrens van 75 naar beneden bijstellen, de verplichting om eerst volledig hulpbehoevend te moeten zijn schrappen en de vreemde regel dat alleen familie de zorg mag uitvoeren loslaten. Daarmee bieden we hoop en perspectief aan deze specifieke groep mensen. Daarmee geven we de doelgroep hoop en perspectief om in hun vertrouwde omgeving waardig oud te worden. We geven familie en vrienden de kans voor hun dierbaren te zorgen en we geven de betrokkenen de kans en de tijd om tijdig voorbereidingen te treffen. Dat noemen wij Samen Recht Doen.

SAMEN RECHT DOEN, ook voor mensen op zoek naar een MANTELZORGWONING