De campagne is nu echt begonnen!

Campange is begonnen Soest.JPG
Harrie Dijkhuizen
Door Harrie Dijkhuizen op 21 februari 2022 om 20:01

De campagne is nu echt begonnen!

Afgelopen week zijn we dan echt in de campagnestand gekomen. De posters kwamen binnen van de drukker, de folders werden bezorgd en de eerste debatavond diende zich aan alvorens we zaterdag met het campagneteam de straat op gingen. De posters zijn erg mooi geworden, alhoewel het steeds weer confronterend is om jezelf zo groot in beeld te zien.

Maar wat vooral confronterend was gebeurde op de eerste debatavond van de Soester Zakenkring in het de raadzaal van de gemeentehuis in Soest.(Onze bijdrage is apart te lezen op deze site) Bij binnenkomst zat de zaal naar Corona-maatstaven verantwoord gevuld vol. Veel herkenbare gezichten en nadat we echt van start waren gegaan viel het me op hoe gemakkelijk een aantal collega-lijststrekkers niet vanuit eigen kracht spraken maar eigenlijk alleen maar opvoerden wat anderen volgens hen niet goed hadden gedaan. Niet dat er daarna een beter verhaal kwam. Ik begrijp zoiets niet goed, waarom jezelf alleen maar verhogen door op een ander te gaan staan.

Laat zien waar je eigen kracht ligt, waar je sterk in bent, dat werd helaas niet aangegeven. Wel werden veel halve waarheden verteld zoals over bijvoorbeeld het bedrijventerrein TBS. De ondernemers hamerden er nog maar eens op hoe onverstandig het is om daar woningen te bouwen. Natuurlijk, er kan wel langs de rand gebouwd worden maar het hele terrein met woningen vol te bouwen is onverantwoord om meerdere redenen.

Ten eerste kan het niet omdat de zogeheten milieu-zones dit wettelijk niet toelaten en ten tweede zou het een signaal afgegeven dat we in Soest voldoende bedrijfsruimte hebben en we dit wel kunnen inruilen voor woonruimte. Terwijl we juist bij de Provincie zitten om uitbreiding van bedrijfskavels want de vraag is vele malen groter dan ons huidige aanbod. Voor bestaande bedrijven zou het bouwen van woningen betekenen dat hun bedrijf niet meer kan blijven bestaan omdat ze lawaai, stank of verkeersoverlast veroorzaken. Denk aan Smurfit-Mercurius waar ook in de nachtelijke uren gewoon gewerkt wordt en vrachtauto’s komen laden en lossen. Of het schadeherstelbedrijf van Jan van Zal waar flink lawaai gemaakt mag worden omdat het een bedrijventerrein is. Of de broodfabriek die elke nacht met vele tientallen vrachtwagen via het bedrijventerrein Nederland voorziet van brood. Wat te denken van het grondbedrijf/groen recycling aan de overkant van de JbB groep (vroeger van Doorn). Zij produceren op zomerse dagen naast lawaai van grondverzetmachines en vrachtauto’s ook stank van houtsnippers en andere compost met een sterke geur. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Daar kun je gewoon geen mensen naast laten wonen, dat is onverantwoord voor beide partijen. Onze voorgangers hebben de Soestdijkse Grachten niet voor niets tot een bedrijfsterrein bestempeld. Aan de rand van Soest waardoor de overlast zo minimaal mogelijk is. De Soester ondernemers waren helder, hier geen woningen. Ons standpunt in deze komt in grote lijnen overeen met dat standpunt. Wij staan echter wel open voor bouwen aan de rand van de Beckeringstraat. Daar kun je wellicht een aantal appartementenblokken bouwen als je de rest van het terrein slim inricht. Maar met onrealistische propaganda en veel have waarheden spiegel je wanhopige woningzoekenden iets totaal onrealistisch voor. Dat vinden wij niet rechtvaardig. Daarnaast geluisterd naar de verhalen van met name de retailers in Soest en Soesterberg die het door corona zwaar hebben gehad. Samen naar elkaar luisteren en samen zoeken naar oplossingen, daar zijn wij van. Recht doen aan onze inwoners en ondernemers betekent ook dat je realistisch moet zijn. Samen betekent dus ook samen, evenwicht zoeken, naar elkaars belangen luisteren. Dat is bij een heel aantal lijsttrekkers nog duidelijk minder ontwikkeld.

Zaterdag voor het eerst op twee winkelcentra gestaan om het gesprek te voeren met onze inwoners. We deelden bloemen uit, althans, bloemzaden. We gaven veel folders weg, voerden zo nu en dan leuke gesprekken. We hoorden wanhopige verhalen aan, zagen soms ook gefrustreerde en teleurgestelde mensen langskomen. Maar toch, veel mensen bleven even staan en keken naar onze verkiezingsposter die voor onze opvallende kraam stonden. Die voor mij en Margriet zo confronterende posters. Politiek is ook confronterend. Hoe goed je ook je best doet, je kunt het niet voor iedereen goed doen. En toch, toch geven die moeilijke gesprekken, die verdrietige blikken, de wanhopige verhalen, steeds weer de energie om ook voor deze mensen het verschil te mogen maken.  Gert Jan Segers zou zeggen, “Op hoop van Zegen” en daar sluiten wij ons graag bij aan. Daar gaan we voor. Samen Recht Doen in Soest en Soesterberg.