Hoofdpunten verkiezingsprogramma

Soest Weiland
Door Fractie op 19 februari 2022 om 19:01

Hoofdpunten verkiezingsprogramma

Het verkiezingsprogramma van ChristenUnie-SGP Soest en Soesterberg in zeven korte punten.

1 Woningbouw

De ChristenUnie-SGP wil zich net als de afgelopen vier jaren inzetten voor meer kansen op de woningmarkt. Daarvoor is het nodig om woningen te bouwen voor vrijwel alle doelgroepen. Starters moeten een betaalbare woning kunnen vinden van jonge gezinnen moeten kunnen doorstromen. Daarvoor is het nodig om ook ouderen van een passende betaalbare seniorenwoning te voorzien. Maar daarvoor maken wij ons niet alleen sterk. We zien namelijk dat de regels voor mantelzorgwoningen erg streng en niet rechtvaardig zijn. Daarom maken we van dit onderwerp ook echt een punt. Wij willen dat ouderen die daar in de toekomst mee te maken krijgen sneller en eenvoudiger op kunnen anticiperen. De regels hierover moet menswaardiger.

2 Bestrijding van armoede

De ChristenUnie-SGP wil een betere aanpak tegen schulden en armoede. Er moet hier meer ondersteuning in komen, preventie moet breder en de gemeente moet zelf het betere voorbeeld geven in het kwijtschelden van bijvoorbeeld belastingschulden. Mensen moeten geholpen worden weer perspectief te krijgen. Daarom willen wij meer laagdrempeliger ondersteuningsmaatregelen voor mensen in nood. Kinderen mogen niet de dupe worden van de schulden waarin hun ouder(s) zit(ten). Daarnaast willen wij dat de gemeente het nut en de noodzaak van de voedselbank inziet en erkent. Vandaaruit willen wij dat de gemeente financiële verantwoordelijkheid neemt in dit mooie particuliere project door bijvoorbeeld te voorzien in huisvesting.

Kinderen moeten gelijke kansen krijgen en daarom moeten we waar nodig ouders met subsidies helpen hun kind een goede start te geven.

3 Klimaat

Soest is een van de groenste steden in Nederland. En dat willen we graag zo houden. Bomen en natuur zijn belangrijk voor het klimaat. Daarom zetten we in om verduurzaming van woningen. Het heeft prioriteit om slecht geïsoleerde woningen met voorrang te isoleren. We bieden daarvoor subsidie aan woningeigenaren. Hiermee voorkomen we energiearmoede. Wij willen inzetten op minder stenen in de openbare ruimte. We werken verder aan de energietransitie en streven naar zoveel mogelijk duurzame energie. We zetten in om zon op daken. Windmolens zijn voor ons niet onbespreekbaar, maar we praten pas verder als de studies naar gezondheidsrisico’s zijn afgerond. We betrekken inwoners bij aanpassingen in hun omgeving.

4 Onderwijs en werkgelegenheid

Goed onderwijs vindt plaats in goede onderwijshuisvesting. Wij zorgen ervoor dat onze kinderen in een gezonde schoolomgeving wijzer worden. We maken ons sterk dat ieder kind zo dicht mogelijk bij huis een school kan vinden, ook als een kind extra zorg nodig heeft. We maken werk van slechte ventilatie op scholen en zorgen daarnaast voor een veilige omgeving rondom de scholen. We brengen door goed en passend onderwijs kinderen in positie voor de arbeidsmarkt. We zorgen voor voldoende bedrijfsruimte voor (startende) ondernemers en blijven inzetten op het stimuleren van werkervaringsplekken voor zowel jong als oud. We zetten ons in tegen leegstand van winkels door actief mee te bewegen in de retail en grijpen kansen om leegstand vastgoed eventueel te combineren met woningbouw.

5 Veiligheid en rechtvaardigheid

Soest en Soesterberg moeten dorpen zijn waar onze inwoners zich veilig en rechtvaardig behandeld voelen. Een veilige samenleving in de breedste zin. We willen werken aan een samenleving waar ieder mens zichzelf mag zijn en zich veilig voelt.  Onze inwoners moeten zich rechtvaardig behandeld weten. Aan dat rechtvaardigheidsgevoel moet gewerkt worden, het vertrouwen in de overheid heeft de laatste jaren flink onder vuur gelegen, en nog.  We moeten werk maken van vertrouwen. Inwoners worden gezien en gehoord. Wij willen dat de gemeente meer naast haar inwoners gaat staan. Inwoners moeten een beroep op de gemeente kunnen doen als hun vrijheid, gezondheid of bestaanszekerheid in het geding is. We maken werk van mensenhandel en prostitutie. We pakken machtsmisbruik en ongelijkwaardigheid aan.

6 Soest en Soesterberg bruisend verbonden

Contact en ontmoeting zijn onmisbaar in het leven. Vanuit dat perspectief willen wij onze inwoners goede mogelijkheden, passend bij de interesse, geven om elkaar te ontmoeten. Daarom zijn sport en cultuur bijvoorbeeld zo belangrijk. Wij hebben grote waardering voor alle professionals en vrijwilligers die zich voor deze sectoren inzetten. Door corona hebben deze sectoren het zwaar gehad en wij willen dat zij geholpen worden er weer volledig bovenop te komen. Onderwijshuisvesting kan meer opengesteld worden voor wijkbewoners om elkaar dicht bij huis in de eigen wijk te ontmoeten. In Soesterberg moet een cultureel centrum geopend worden waar verenigingen en andere initiatiefnemers inwoners laten ontmoeten, inspireren en floreren. Daarnaast wil de ChristenUnie-SGP zich tot het uiterste inspannen om de kloof tussen Soest en Soesterberg te verkleinen. We hebben elkaar zoveel te bieden.

7 Waardig ouder worden

Ouderen betekenen heel veel voor onze samenleving. We zijn dankbaar voor wat zij in hun werkbare leven aan de samenleving hier of elders hebben gegeven. Door lichamelijk of geestelijke klachten kan helaas verminderde mobiliteit ontstaan. Het risico op eenzaamheid wordt hierdoor vergroot. De ChristenUnie-SGP heeft hier oog voor en wil zich inzetten om eenzaamheid te bestrijden. Hiervan zijn al mooie voorbeelden en daar gaan we mee door. Door bijvoorbeeld het aantal vrijwilligers of maatjes voor ouderen te vergroten, verenigingen specifiek op ouderen te laten aansluiten of vanuit kerkelijke instanties bezoek te brengen en verbinding te leggen wordt eenzaamheid betreden. Zingeving wordt een bespreekbaar onderwerp.

Klik hier om het volledige verkiezingsprogramma te lezen